Populärmusik

Orkestrar

De första dansorkestrarna i början av 1900-talet, med vals, hambo och one-step på repertoaren, bildades ofta av blåsare från musikkårer. Dansbanor som en lördagskväll besöktes av flera hundra ungdomar hade börjat byggas. Nu räckte det inte längre med en ensam fiolspeleman, som tidigare var vanligt på logdanser och vid vägskäl.Snart kom danskapell med dragspel, gitarr, fiol och trummor.

Dans i olika former har en lång historia bakåt i tiden med det var först på 1920-talet som det började bli en folkrörelse och det var då regelrätta dansorkestrar gjorde entré på dansbanornas scener. Amerikanska jazzskivor hade kommit till Sverige och i radion kunde man ibland höra direktsändningar av engelska dansorkestrar från Savoy Hotel i London. Den moderna dansmusiken blev efterfrågad.

De nybildade dansorkestrarna köpte importerade tryckta orkesterarrangemang och kunde snart spela nästan som Fletcher Hendersons, Duke Ellingtons eller Jack Hyltons orkestrar. På dansbanorna i Kronobergs län spelade Kosta dansorkester, Lessebo dansorkester, Alvesta dansorkester och Henrys orkester från Alstermo som alla var populära i början av 1930-talet. Lennart Landhammar, basist och sångare i White Jackets Band berättar i en intervju att de nog var den första orkester från Växjö som spelade den nya amerikanska musiken. ”Jag sjöng Hoagy Carmichaels Star Dust med hjälp av en megafon och jag tror de flesta på dansgolvet kunde höra min röst”.

De lokala dansorkestrarna under 1940-talet hade inte bara de amerikanska jazzorkestrarna som förebilder utan också orkestrar från Stockholm som Thore Ehrlings, Lulle Ellbojs och Seymours. Många av de intervjuade musikerna från denna tid berättar också att de läste Orkesterjournalen regelbundet och lyssnade på Radio Luxembourgs sändningar.

Jazzen var ungdomens musik fram till början av 1960-talet, då popmusiken konkurrerade ut den. Men det fanns även dansorkestrar som nästan uteslutande spelade svensk schlager och det vi idag kallar gammaldans. Många dansbanor hade varken råd eller framför allt scenplats för en stor orkester med kanske 6-10 musiker. Orkestrar som Runes trio från Ingelstad och Sune Ehrlings från Nöttja blev flitigt anlitade. Gitarristen Harald Axelsson i Runes trio berättar att de i mitten av 1950-talet kunde ha över 150 spelningar per år. Yngve Stoors hawaiiorkester inspirerade också några att spela denna exotiska musik. Som exempel på detta kan nämnas Gerds från Virestad och Kalhoa från Vislanda.

Under 1960-talet försvann nästan alla orkestrar som spelade dansant jazzmusik. Elgitarrer och hammondorglar tog över och det räckte med en eller två blåsinstrument. Populära orkestrar som Berglunds och Combo Jumpers upplevdes som omoderna och publiken ville istället hellre dansa till Pelles elektrokvintett, Charles orkester, Leifs kvartett eller Thorleifs.

Dansbandens era hade nu så sakta kommit igång men det skulle dröja till början av 1970-talet innan landet svämmades över av dansband och skivförsäljningen tog fart. Under hela 1960-talet kunde en grupp på sin höjd få spela in en eller ett par singelskivor. Några orkestrar från Kronobergs län som fick chansen var Ingmar Nordströms, Acke Claséns, Garvis och Bigge Bolméhs.


 

 

Henrys Orkester från Alstermo

Orkestern började spela på dansbanor i närområdet på 1920-talet. Den bevarade kassaboken berättar att gaget för orkestern oftast var 50:- per kväll. Ibland lite lägre.

 

 

 

White Jackets Band från Växjö

Denna orkester var förmodligen den första från Växjö som spelade den amerikanska jazzinfluerade dansmusiken. Basisten och sångaren Lennart Landhammar blev medlem av White Jackets Band 1936 och fick de första åren sjunga genom en tratt.

 
     
 

 

Palais från Alstermo

En inspelning, troligen från Folkets Park i Nybro år 1940, finns bevarad. Trots den bristfälliga ljudupptagningen får vi en uppfattning om orkesterns repertoar, som innehöll både swingmusik och sjömansvalser.

     

 

Willys från Växjö

Willys orkester spelades 1952 in av Rune Persson, som då hade RP-studios i Växjö. En 78-varvs skiva graverades i några få exemplar. Rune Persson blev sedan ljudtekniker på skivbolaget Metronome, där han under drygt tjugofem år ”rattade ljudet” vid många numera
klassiska jazz- och schlagerinspelningar.

 
     
 

 

Janne Zaars från Växjö

Basisten Janne (eg. Sven Bertil) Zaar fick en hel del spelningar med sin orkester i slutet av 1950-talet. Övriga medlemmar var Viking Gustafsson, Sten Roger Elmgren, Bruno Nilsson, Gunnar Svensson, Ove Andersson och Sven Schill. Sångerskan Anniki Tourismäki saknas tyvärr på denna bild.

     

 

Ingokvintetten från Vislanda

I början av 1960-talet förändrades dansmusiken. Jazzen försvann från dansbanorna. Istället kom dansorkestrar med instrument som elgitarr, elbas och hammondorgel.

 
     
 

 

Ingmar Nordströms från Växjö

Den 4 januari 1961 gick Ingmar Nordströms orkester in i Tonos studio i Köpenhamn och spelade in fyra låtar som gavs ut på skivbolaget Oktav. Fr.v. Lars von Vultée, Lars-Olof Johansson, Sven ”Kirre” Karlsson, Carl-Ivar Christoffersson, Steine Lindberg, Jan Sundquist, Lars ”Snaggen” Söderström och Ingmar Nordström.

     

 

Peeters från Älmeboda

Förutom The Crossfires var det bara Peeters av länets alla popband som fick spela in en skiva under 1960-talet. 1966 blev det en singel med Who can tell / I´ve got news for you.

 
     
 

 

Runes Trio från Ingelstad

Runes trio från byn Säljeryd, strax utanför Ingelstad, var en s.k. SLU-orkester som spelade på mindre dansbanor och logdanser runt om i södra Sverige. Gitarristen Harald Axelsson berättar i en intervju att det några år i mitten av 1950-talet kunde bli över 150 spelningar per år.

 

     

 

Jan-Inges från Hovmantorp

Jan-Inges från Hovmantorp hamnar i kategorin dansband, en genre som växte fram i början av 1970-talet. Nu fanns möjlighet att ge ut skivor, vilket gjorde att lokala orkestrar snabbt blev kända i hela Sverige. Jan-Inges gjorde två LP och några singlar. De typiska dansbandskläderna syddes av Ulla Johannson, som också anlitades av många andra dansband.

 
     
 

 

Damberts Orkester från Norrhult

Damberts orkester började redan på 1940-talet och fortsatte sedan, med olika sättningar, att spela under många år till dans runt om i Småland. Orkesterledaren och dragspelaren Sven Damberth är en av Växjös musikprofiler.

     

 

Charles från Klavreström

Charles orkester med vokalisten Violeth Petersson (nu Bergström). Övriga medlemmar var Ulf Bergström, Bo Svensson, Svend Rasmusen, Jan-Anders Rålin, Lars-Eric Hammarström, Jörgen Johansson. Foto från 1964.
Charles orkester beundrades av de unga grabbarna som sedermera bildade Thorleifs.

 
     
 

 

Leif Bloms från Växjö

1956 började Leifs trio från Yxnanäs med bröderna Simon, Åke och Leif Blom. 1958 utökades trion med Gert Blom på trummor. Medlemmar har kommit och gått men bröderna Åke, Leif och Gert var med fram till den 29 december 1995 då Leif Bloms orkester gjorde sista spelningen. Då som ett av Sveriges populäraste dansband.

     

Thorleifs från Klavreström

Thorleifs har allt sedan starten 1962 sin hemvisst i Norrhult/Klavreström. De har flera gånger, i olika omröstningar, blivit utsedda till Sveriges bästa dansband. Thorleifs har legat överst på Svensktoppen flera gånger och sålt mer än fem miljoner skivor.

 
     

 

Mickys orkester från Kosta

Orkestern startade 1937 och spelade modern dansmusik. Samtliga musiker arbetade på glasbruket i Kosta. Grundare och kapellmästare var pianisten Gunnar ”Micke” Gustavsson. Mickys höll på till 1964 och medlemmarna kom att skifta.

1960 spelades orkestern in på en lackskiva, med hjälp av Ingvar och Rune Persson. Inspelningen har överförts till CD och finns att köpa på Smålands musikarkiv.

Affischen på bilden har skänkts till arkivet av Leif Bergström, Klavreström. Han var pianist i Mickys från 1957 och fram till dess orkestern upphörde.