Namnet ändrades till The Crossfires, hämtat från en låt med Johnny & the Hurricanes, men dansorkestern Lars-Everts inbokade spelningar
var tvungna att fullföljas. Det blev några logdanser med Fröken Fräken innan den engelska och amerikanska popmusiken helt införlivades.
”Hösten 1964 anmälde vi oss till Radions twistbandstävling”, säger Tryggve ”och då skrev bandets nykomling Kennert Andersson och jag I don´t know how.
Garvis orkester och Claes-Lennarths kom också till uppspelningen men deras musikstil kändes ”lite fel” så det blev The Crossfires
som gick vidare och några veckor senare vann de distriktsfinalen i Katedralskolans aula inför 500 jublande ungdomar. Förväntansfulla
reste grabbarna i The Crossfires upp till Göteborg men förlorade semifinalen mot The Tronics, som senare vann hela tävlingen. Framgången
följdes upp av en skivinspelning i Arabyskolans aula. I brist på skivkontrakt ordnade man allt på egen hand och på det egna skivbolaget Scott.
Lennart Schander kom med bandspelare och hjälpte till med inspelningen. Det tog hela natten. Sedan återstod gravering, pressning och tryckning
av konvolut. Och lagom till julen 1965 var en EP, som idag på samlarmässor kostar över tusen kronor, färdig. Det var kö utanför Carlesons musikaffär
innan öppningsdax. Något release-party hade The Crossfires aldrig. Tanken föresvävade ingen av medlemmarna i gruppen. Det kändes ändå stort att skivan
för många ungdomar i Växjö blev årets julklapp. Låtarna på denna legendariska EP är Love potion number nine, Cathy´s clown, Kansas City och så den egna
kompositionen I don´t know how.
The Crossfires fick gott om spelningar runt om i södra Sverige. De gjorde en veckolång turné uppåt Östergötland och 1966 bar det iväg ända till
Mallorca och Barcelona. Spelningarna på spanska nattklubbar och grisfester var för researrangören Club 33. Nu hade Roger Rönning, från Nybrobandet
Melvins, kommit med i gruppen. 1967 blev det i nytt framträdande i radion. Tävlingen hade nu bytt namn till Sveriges Radios popbandstävling med
direktsändning i ”Opopoppa” från Skansen. Denna gång blev de besegrade av Blues Quality från Örebro. De sista åren av 60-talet existerade gruppen
mer sporadiskt. Under en kortare tid framträdde de först som Aunt Arthurs Pink Pussycats och sedan Splains och musiken var då mer soulinfluerad.
The Crossfires lade instrumenten på hyllan 1970, för att återförenas för en enda spelning 1999. Men gensvaret från publiken, som inte glömt bort
hjältarna från 60-talet, och glädjen i att åter igen stå på scen blev en nystart för bandet. ”Idag spelar vi nog bättre än någonsin”, säger
Tryggve ”och musiken från 60-talet håller för många nya generationer.”
av Leif Carlsson
(från antologin om musiken i Växjö ”Från Sigfridsmässa till The Ark”)