Tusen och en natt del 2

Evert Lundberg – basist i Ben Feggans och Rockys

”Jag kom till världen 1915 och växte upp i Värnamo”, säger Evert Lundberg som var tio år då han köpte svågerns mandolin för några kronor. ”Den hängde på väggen och han spelade aldrig på den”. Evert lärde sig snart några ackord. De första offentliga spelningarna var då scoutkåren han var med i hade utflykter.

Då skolan var avklarat blev det jobb som springpojke hos fotograf Oscar Hertzberg i Värnamo. ”Hans son, Bertil Hertzberg, hade fotoateljé i Ljungby, en dag ringde han och frågade om han fick låna mig ett tag. Det var så, som mycket annat i mitt liv, som jag mest av en slump kom in i musiken på allvar”. För det visade sig att Bertil Hertzberg hade en fiol som Evert gärna fick låna. ”Jag kunde ju lite från mitt mandolinspelande och sedan tog jag lektioner av Kalle Bergström”. Det var klassisk musik med undervisning ett par timmar i veckan. Att färdigheterna på fiol ganska snart skulle leda till dansbanor runt om i trakten fanns inte på kartan.

Men samtidigt fanns en dansorkester i Ljungby som behövde en kontrabasist. De fick reda på att i fotoaffären arbetade en ung grabb som på fritiden spelade fiol. Allt som krävdes var att han skaffade sig en kontrabas. ”Jag fick hjälp av Bertil Hertzberg att köpa en för trehundra kronor på avbetalning.” Pianisten och dragspelaren Hilmer Carlsson var ledare för orkestern. De hade spelat ett par år, utan att egentligen ha något namn. ”Det var nog då jag kommit med som tenorsaxofonisten Gösta Andersson en dag tyckte vi skulle kalla oss för Ben Feggans men jag vet inte varifrån namnet kommer”.

Ben Feggans

Ben Feggans hade ungefär samma repertoar som så många andra svenska orkestrar i mitten av 30-talet. Inhemska schlagerlåtar blandades med jazzigt amerikanskt. Varje danskväll blev det också några tangolåtar med Evert på fiol och Hilmer på dragspel. Den blev också några danser då Evert stod för refrängsången genom en tratt av celluloid. Ben Feggans spelade ofta i Ljungby, både i Folkparken och på Marmis. Sedan var det dansbanor i Markaryd, Värnamo och inte minst Bjärnum i norra Skåne. Gaget var sju kronor per man och orkestern trängde alltid ihop sig i en taxi med kontrabasen på taket och trummorna där de var minst i vägen.

Sista spelningen för Evert med Ben Feggans var nyårsafton 1936, då det var stora festligheter för den nyblivna staden Ljungby. Men han hade då lämnat Ljungby, köpt en egen fotoaffär i Vislanda och Annandag jul redan debuterat som kontrabasist i Rockys. Vislandaorkestern Rockys leddes av Bertil Friman. Repertoaren var ungefär samma som i Ben Feggans. ”En skillnad var att jag spelade saxofon i ett par låtar men annars var det schlagerlåtar och mycket av den amerikanska jazzen som vi spelade”.

Rockys

Det blev spelning till dans lördag och söndag. Foxtrot, vals eller tango. Aldrig hambo eller schottis som en del andra orkestrar spelade. Gaget kunde ibland gå upp till tjugofem kronor per man. Förutom Vislanda Folkpark var Rockys ofta i Lammhult. Varje Valborg och Nyårsafton bokades de till Tingsryd hotell. Några gånger hyrde orkestern dansbanan i Hjortsberga och anordnade danser i egen regi. Evert Lundberg var med i Rockys i drygt tio år men fortsatte sedan i andra konstellationer. Det blev klassisk musik i Vislanda musikcirkel, Allboorkestern, Växjö Orkesterförening, en stråkvartett under tio år och inte minst folkmusik med Skatelövs spelmanslag.

1998 skivdebuterade han med ”Evert Lundberg sjunger och spelar egna och andras visor”. En CD som spelades in i studion i Holkya och följts av ytterligare skivor i egen regi.

”Det har blivit mycket musik för mig, många musikaliska minnen och ett av de starkaste är då Duke Ellingtons orkester spelade i Växjö 1939. Läroverkets aula var fullsatt. Vilka makalösa musiker, rena rama drömmen att höra en orkester av sådan världsklass”, säger Evert och plockar fram konsertprogrammet.

Smålandsposten 13 maj 2015